Hoe kan ik mijn ID verifiëren?

Het is éénmalig nodig om jouw ID te verifiëren via het platform. Je hebt hiervoor twee opties: via jouw bank, of door een foto van je ID te uploaden. Voor beide opties geldt: enkel je naam, adres en woonplaats worden gecontroleerd. Je doet dus geen betaling. Hoe je dit doet, leggen we uit in deze video. De verschillende stappen lichten we ook uit in de tekst onder de video. 


Optie 1: Verificatie via jouw bankomgeving

Stap 1. Je kunt gelijk zodra je bent ingelogd jouw ID-verifiëren via IDIN. Selecteer jouw bank en klik op verifieer.

Stap 2. Je wordt dan doorgestuurd naar jouw bankomgeving (dit kan enkele seconden duren). Indien je niet wordt doorgestuurd, dan blokkeert jouw browser een pop-up. Je kunt dit bij de instellingen van je webbrowser aanpassen of je probeert het via een andere browser.

Volg hierna verder de stappen die jouw bank aangeeft voor het verstrekken van de persoonsgegevens. Hierna is de ID-verificatie in behandeling en wordt dit binnen enkele werkdagen goedgekeurd. Er komt dan een blauw icoontje onder jouw profielfoto te staan:

Optie 2: Upload een foto van je ID

Ook kan jij je ID verifiëren door een kopie van je identiteitskaart of paspoort te uploaden. Zo weten wij ook wie jij bent. Online Betaalplatform verzorgt de ID-verificatie voor Hlprs.

Stap 1. Log in en klik op de oranje knop waarop staat 'Veilig kopie uploaden'. 

Stap 2. Een pagina van iDIN en Online betaalplatform opent in een nieuw tabblad. Klik hier op: 'Upload a copy of your ID or passport'. Hier kan je vervolgens kiezen of je een paspoort of ID-kaart uploadt. Vergeet niet zowel een foto van de voor- als de achterkant te uploaden. Omdat deze afbeelding nog gecheckt moet worden, kan het soms wel wat langer duren voordat je ID-verificatie is afgerond. Zodra de verificatie is voltooid, zie je het logo van iDIN bij je naam staan.